rejestracjalogowanie
katalog aukcji
Jacques CALLOT ,Syn marnotrawny opuszcza dom rodzinny , akwaforta wykonana suchą igłą échoppe,papier żeberkowy, francuski, osiemnastowieczny (?) , płyta 61 x 83 mm; odbitka obcięta wokół płyty z pozostawionymi marginesami 2-3 mm

Syn marnotrawny opuszcza dom rodzinny

(1592 Nancy - 1635 Nancy)

akwaforta wykonana suchą igłą échoppe,papier żeberkowy, francuski, osiemnastowieczny (?)  
płyta 61 x 83 mm; odbitka obcięta wokół płyty z pozostawionymi marginesami 2-3 mm 
 
u dołu naniesione ołówkiem: numer inwentarza muzealnego: D.M.N.KCz 902 oraz M.55/III;
Akwaforta pochodzi ze zbiorów rodziny książąt Czartoryskich. Była przechowywana w zbiorach Muzeum Czartoryskich.
Akwaforta należy do cyklu Syn marnotrawny, na który składało się 11 rycin.Oferowana odbitka powstała w połowie XVIII wieku, pochodzi najprawdopodobniej ze stanu V, a więc takiego, kiedy „znikają wszystkie szczegóły i cieńsze kreski kompozycji, (...); odbitki na papierach owerniackich o rozstawie głównych żeber siatki ok. 32 mm i więcej, z filigranami m.in. winne grona i rozbudowane inskrypcje” (cytat z ekspertyzy)
 
Jacques Callot, słynny rysownik i grafik, uczył się początkowo rysunku i rytowania u D. Crocq i C. Henriet. W latach 1608 – 1621 przebywał w Rzymie, we Florencji, od 1614 roku na dworze Medyceuszów. Nadal studiował technikę miedziorytu, akwaforty, a także architekturę wojskową. Od 1621 roku pracował w Nancy. Twórczość jego obejmuje około 1400 rycin. Były to przede wszystkim przedstawienia rodzajowe, historyczne, religijne, poza tym portrety i widoki. Sławę przyniosły mu serie rycin, w których prezentował w pełni swoją wnikliwość jako obserwator natury i człowieka, mistrzostwo w rysunku, swobodę w posługiwaniu się technikami graficznymi, zwłaszcza akwafortą. Callot po raz pierwszy zastosował twardy werniks.
Jego indywidualny styl jest wyraźnie widoczny zwłaszcza w pełnych humoru przedstawieniach postaci z commedia dell`arte, a także z życia – żebraków, wędrowców i awanturników.
Akwaforty Callota były po jego śmierci wydawane przez Israela Henrieta, później przez jego spadkobiercę Israela Silvestre`a, a następnie przez J. Fagnaniego i innych osiemnastowiecznych wydawców paryskich. Komplet płyt po J. Callot przekazywany był sobie kolejno przez wymienionych artystów, aż do momentu, kiedy pojawił się w rękach wydawców Benoit II Audran (1708 – 1772) i J. F. Daumont (cz. ok. 1740 – 1775), którzy również korzystali z płyt nadal je wydając.


 

Praca wystawiana i sprzedawana w domu aukcyjnym Altius
Aukcja
auction
Data
date of auction
Nr kat.
Lot number
Cena wywoławcza
Starting bid
Cena uzyskana
Hammer price
XX Aukcja2004-05-04 00:00:0025
300.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
300.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
tworzenie stron www warszawa, projektowanie serwisów internetowych
  Dom Aukcyjny ALTIUS www.altius.com.pl © 2011 Wszelkie prawa zastrzeżone  altius@altius.com.pl