rejestracjalogowanie
katalog aukcji
Stanisław WYSPIAŃSKI ,Zespół jedenastu rysunków ze szkicowników artysty, 1889 - 1890 , ołówek, papier,

Zespół jedenastu rysunków ze szkicowników artysty, 1889 - 1890

(1869 Kraków - 1907 Kraków)

ołówek, papier 
 

1. Opłakiwanie, 1887 - 1889

ołówek, papier; 21,4 x 16,6 cm;

sygnowany u dołu: St. W

Jest to rysunek przerysowany z obrazu średniowiecznego. „Dojrzały Wyspiański rzadko malował sceny zbiorowe, złożone kompozycje. (...) Pozostając pod wpływem Jana Matejki, we wczesnej fazie swej kariery, artysta chętnie komponował własne historyczne lub symboliczne wieloelementowe sceny niż kopiował cudze.” (cytat z ekspertyzy)

10 000


2. Święty Piotr, około 1890

ołówek, papier; 24,5 x 16,7 cm;

sygnowany w prawym dolnym rogu: St. W.

„Jest to cało postaciowa rzeźba przedstawiająca Apostoła Piotra z insygniami władzy namiestnikowskiej. Rzeźba prawdopodobnie wykonana w dużej skali, późnogotycka. (...) Najprawdopodobniej została wykonana z drewna. (...) Figura świętego oglądana przez rysującego z poziomu jego stóp świadczy o usytuowaniu jej wysoko, najprawdopodobniej w niszy ołtarzowej. Przyzwyczajony do inwentaryzatorskiej wierności w rysowaniu dzieł sztuki, podczas objazdów inwentaryzatorskich po Małopolsce z prof. Stanisławem Tomkowiczem w 1888 i 9 roku pozostał doskonałym dokumentalistą przedmiotu, stylu, formy. (...)”(cytat z ekspertyzy)

4 000


3. Postać biskupa fundatora, około 1890

ołówek, papier; 25,4 x 16,7 cm;

na odwrocie – studia drzew

„Prawdopodobnie to nie, dość konwencjonalna, postać biskupa, ale silna bryła miniatury fundowanego kościoła u jego stóp zwróciła uwagę i zajęła czas artysty. Jest to bowiem atrybut stosowany, ale stosunkowo rzadko w tak precyzyjnej formie doskonałego modelu kościoła. Tak więc być może zainteresowaniom Wyspiańskiego historią sztuki należy przypisać ten rysunek.” (cytat z ekspertyzy)

6000


5. Postać w stylu antycznym, około 1890

ołówek, papier; 24,7 x 16,5 cm;

na odwrocie – studia draperii

„Rysunki związane z antykiem powtarzają się w całej twórczości artysty. (...) Ze znanych galerii europejskich ze sztuką antyczną Wyspiański odwiedził m.in.: Louvre, Starą Pinakotekę w Monachium. Galerię drezdeńską i stamtąd pochodzi większość tych studiów.” (cytat z ekspertyzy)

6000


6. Antyczny profil kobiecy i studium postaci, około 1890

ołówek, papier; 16,5 x 24,7 cm

„Typowa kartka ze szkicownika artysty zawierająca szybko, jak myśli, notowane wrażenia.” (cytat z ekspertyzy)

5000

8. Studia pięciu postaci, około 1890

ołówek, papier; 16,5 x 24,7 cm;

„Rysunki nie są kompozycją, ale niezależnymi od siebie szkicami mijanych w galerii dzieł sztuki, fasad kościelnych, pomników; przypadkowym zbiorem artystycznych notatek.” (cytat z ekspertyzy)

5000


9. Rozległy pejzaż z drzewami i miasteczkiem w oddali, 1890

ołówek, papier; 16,5 x 31 cm na kartce o wymiarach 16,5 x 50 cm;

na odwrocie fragment pejzażu malowanego akwarelą

Rysunek ze szkicownika podróżnego Wyspiańskiego.

Powstał podczas wędrówek artysty „tropem europejskiego średniowiecza”. (cytat z ekspertyzy)

6000


10. Widok Ogrojca przykościelnego – motywy z architektury romańskiej, 1889 – 1890

ołówek, papier; 17,8 x 23,2 cm;

sygnowany w prawym dolnym rogu: St.W.

na odwrocie rysunek przedstawiający fragment architektury

Rysunek ze szkicownika podróżnego artysty.

„Artysta w szkicownikach z podróży po Europie miał zwyczaj wykańczać tylko te rysunki, które dokumentowały miejsca wywierające nań duże wrażenie. Omawiany rysunek niewątpliwie do takich należy.” (cytat z ekspertyzy)

6 000


11. Motyw dekoracyjny – gałąź jodły z szyszkami, około 1890

ołówek, papier; 24,5 x 16,7 cm

„(...) jest to (...) silnie ekspresyjne studium natury, dobrze zaobserwowanej i zinterpretowanej potwierdzające w kolejnej nieznanej pracy mocny związek artysty z naturą.” (cytat z ekspertyzy)

12. Motyw ornamentalny z palmetą, około 1890

ołówek, papier; 16,5 x 24,8 cm;

„Jest to, prawdopodobnie, przerys dekoracyjnego ornamentu zdobniczego wykonanego ze złoconego drewna lub z mosiądzu czy brązu. Może był to fragment dekoracji ściennej, ramy obrazu lub lustra. Wykonano go w skali 1:1. Należy do ulubionego repertuaru zdobniczego klasycyzmu. Jest rysowany charakterystyczną pewną kreską Wyspiańskiego. Anatomia roslin czytelna i logiczna wskazuje na dobrego i doświadczonego rysownika zainteresowanego sztuką użytkową wielu epok.” (cytat z ekspertyzy)

5 000


13. Studia roślin – kasztan, klon, jabłoń, około 1890

ołówek, papier; 16,5 x 24,7 cm;

sygnowany po prawej stronie: St. Wyspiański

„Omawiany rysunek należy do tego zespołu perfekcyjnie odczutych i wykonanych studiów anatomicznych roślin, które znalazły swe rozwinięcie w motywach zdobniczych wnętrz w 1896-7 w kościele Franciszkanów i w 1904 roku w Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie.” (cytat z ekspertyzy)

5 000





 

Stanisław Wyspiański, malarz, poeta, dramaturg, scenograf, wybitna indywidualność sztuki polskiej. Od 1884 roku uczył się w Szkole Sztuk Pięknych u F. Cynka, studia rozpoczął w roku 1887, kontynuował je do 1895 będąc uczniem również W. Łuszczkiewicza i j. Matejki. W czasie studiów odbywał liczne podróże po Polsce oraz za granicę, w tym czasie studiował również w Akademii Colarossi. Od 1902 roku kierował katedrą malarstwa religijnego w krakowskiej akademii. Był jednym z założycieli Towarzystwa „Sztuka”. Był kierownikiem artystycznym „Życia” S. Przybyszewskiego. Jako malarz udzielał się przede wszystkim na wystawach Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, we Lwowie i w warszawskiej Zachęcie. Najchętniej tworzył w pastelu. Był autorem nastrojowych pejzaży, licznych portretów, kompozycji symbolicznych. Zaprojektował witraże dla kościoła franciszkańskiego w Krakowie. Projektował wnętrza, zajmował się plastyczną oprawą wydawnictw. Tworzył scenografię i kostiumy do własnych dramatów. Poza dramaturgią uprawiał również poezję. Różnorodność jego działań i osiągnięte w wielu dziedzinach mistrzostwo czyni z Wyspiańskiego jednego z największych artystów polskich.


 

Praca wystawiana i sprzedawana w domu aukcyjnym Altius
Aukcja
auction
Data
date of auction
Nr kat.
Lot number
Cena wywoławcza
Starting bid
Cena uzyskana
Hammer price
XVIII Aukcja2002-10-26 00:00:0033
63000.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
63000.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
tworzenie stron www warszawa, projektowanie serwisów internetowych
  Dom Aukcyjny ALTIUS www.altius.com.pl © 2011 Wszelkie prawa zastrzeżone  altius@altius.com.pl