rejestracjalogowanie
katalog aukcji
Jan MATEJKO ,Król Zygmunt August i Barbara Radziwiłłówna, 1871 , drzeworyt, papier, 30 x 25,5 cm w świetle passe-partout

Król Zygmunt August i Barbara Radziwiłłówna, 1871

(1838 Kraków - 1893 Kraków)

drzeworyt, papier 
30 x 25,5 cm w świetle passe-partout 

rysował na drzewie Jan Matejko i sygnował po lewej stronie na u dołu: JM | rp 1871

rytował Józef Holewiński i sygnował po prawej stronie u dołu: J. HOLEWIŃSKI




 

Drzeworyt pochodzi z „Album Matejki”, który został wydany w Warszawie w 1876 roku nakładem Salomona Lewentala. Stworzony wielkim nakładem pracy, ukazywał się w zeszytach przez kilka lat. Ukazano w nim praktycznie wszystkie dzieła Matejki, które ujrzały światło dzienne przed tą datą. Lewental we wstępie pisze, że „wykonanie każdego z takich drzeworytów jak np. Stefan Batory, Sejm w Lublinie i t.p., wymagało po sześć miesięcy czasu, nie licząc użytego do narysowania onych na drzewie, plansz zaś takich Album zawiera kilkanaście; nadto takie arcydzieła mogły być odtworzone tylko przez najpierwszych drzeworytników, jakich w kraju mamy niewielu..” Wszystkie obrazy z wyjątkiem trzech: Rajtan, Iwana Groźnego oraz Wieszczby Lirnika były rysowane na drzewie przez samego Matejkę, rytowali najwybitniejsi drzeworytnicy tamtego okresu, m.in. Jan Styfi, Józef Holewiński, Aleksander Regulski, Edward Gorazdowski, Andrzej Zajkowski.

 
Jan Matejko urodził się w Krakowie w domu muzyka, Czecha Franciszka Ksawerego przybyłego do Polski ok. 1807 roku i matki Joanny Karoliny Rossberg córki siodlarza krakowskiego. Od wczesnego dzieciństwa wzrastał w domu przesiąkniętym patriotyczną atmosferą. Po wczesnej śmierci matki był pod dużym wpływem starszego brata Franciszka, pracownika naukowego Uniwersytetu Jagiellońskiego, który namówił ojca aby posłano Jana na studia artystyczne. Rozpoczął je w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie w 1852 roku i kontynuował do 1858 roku. Studiował pod kierunkiem Wojciecha K. Stattlera, a od 1853 u Władysława Łuszczkiewicza. W grudniu 1958 roku wyjechał na studia do Monachium i studiował na tamtejszej akademii u Hermana Anschźtza na kursie przygotowawczym, zwanym Naturklasse, gdzie w 1859 roku otrzymał medal za rysunkowe studium aktu męskiego. W Monachium, podobnie jak w Krakowie, dużo pracował samodzielnie, malując szkice z historii Polski, skrupulatnie inwentaryzując bawarskie polonica i zbierając materiały do Ubiorów w Polsce. Pierwsze zakupy obrazów Matejki takich jak Otrucie królowej Bony, Jan Kazimierz na Bielanach czy Śmierć Wapowskiego przez warszawskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych pozwoliły artyście osiągnąć niezależność materialną. Wybuch i klęska powstania styczniowego odcisnęły trwały ślad w psychice Matejki, oddziałując na uformowanie się ideowego programu jego twórczości, nakierowanej odtąd na służbę narodowi przez kształtowanie świadomości społeczeństwa polskiego i przypomnienie światu o przeszłości i losie Polski. Wtedy też ukończył Kazanie Skargi, osiągając pełen sukces, a w uznaniu zasług mianowany został członkiem Krakowskiego Towarzystwa Naukowego. Ukończona w 1869 roku Unia lubelska przyniosła mu powszechne uznanie w kraju. W 1872 otrzymał godność członka nadzwyczajnego Akademii Umiejętności w Krakowie, a w 1873 roku mianowany zostało dożywotnio dyrektorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W kraju wstawiał w Krakowie w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, gdzie zadebiutował obrazem Jagiełło z Witołdem modlący się przed bitwą pod Grunwaldem. Wiele wystawiał poza granicami kraju w Paryżu, Wiedniu, Berlinie, Brukseli, Londynie, Petersburgu i Rzymie.
Wielkość Matejki leży w jego bardzo osobistej koncepcji malarstwa historycznego, w sile i kształcie jego wizji, opartej na uczuciu i intuicji, a nie rygorystycznym odtwarzaniu rzeczywistości.


 
tworzenie stron www warszawa, projektowanie serwisów internetowych
  Dom Aukcyjny ALTIUS www.altius.com.pl © 2011 Wszelkie prawa zastrzeżone  altius@altius.com.pl