rejestracjalogowanie
katalog aukcji
Bolesław BIEGAS (Biegalski) ,Świątynia zaczarowana, 1902 , brąz patynowany, wypukłorzeźba, 47 x 42 x 6 cm

Świątynia zaczarowana, 1902

(1865 Koziczyn, pow. Ciechanów - 1954 Paryż)

brąz patynowany, wypukłorzeźba 
47 x 42 x 6 cm 
sygnatura odlewnika z boku po lewej stronie: Blanchet Fondeur 1994/8  
Prezentowane dzieło nalerzy do serii silnie zgeometryzowanych reliefów, jakie powstały na początku pobytu Biegasa w Paryżu, kiedy artysta postawił sobie za cel dążenie do uproszczenia formy. W 1904 roku ukazał się w Krakowie esej jego autorstwa Wędrówki ducha myśli. Ta filozoficzna wizja artysty, przedstawiona w konwencji podróży kosmicznej, zawiera opisy odpowiadające formom jego rzeźb z tego okresu. Pojawiające się w książce maski o oczach - oknach znalazły odzwierciedlenie w tym między innymi dziele. Było ono prezentowane na wystawie będącej pierwszą w Polsce pośmiertną prezentacją jego prac rzeźbiarskich i malarskich w tak szerokim wyborze*


* Publ.: Bolesław Biegas 1887-1954, rzeźba, malarstwo, (oprac. E. Bobrowska-Jakubowska, T. Zaremba), katalog wystawy w Muzeum Mazowieckim w Płocku, Płock 1997, kat. 11
 
Bolesław Biegalski (Biegas), pomimo trudności finansowych i zdrowotnych, dzięki pomocy protektorów, wśród których znalazł się między innymi A. Świętochowski, zaczął pracować nad rozwojem swojego talentu, a nawet miał początkowo małe wystawy swoich prac. W 1896 roku rozpoczął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Dauna i Laszczki. W 1901 roku wyjechał na stypendium do Paryża, tu stał się protegowanym rodziny Trtschla, wyjeżdżał na odpoczynek do jego majątku pod Kijowem. W Paryżu pozostał do końca życia. Jego twórczość przechodziła gwałtowne zmiany ideowe i formalne. Artysta zaczynał od rzeźb naturalistycznych. Potem nadawał swoim pracom wymowę symboliczną, a naturalizm służył mu jako środek ekspresji. W końcu pojawia się u niego tendencja do geometrycznej, zwartej bryły. Okazał się również bardzo dobrym portrecistą. Około 1900 roku Biegas zaczął, za namową Wyspiańskiego, malować, a nieco później również pisać. Tworzył eseje, dramaty. Bardzo często brał udział w wystawach, miał również indywidualne wystawy. W krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych wystawiał po raz pierwszy w 1897 roku. W 1905 roku miał indywidualną wystawę w Salonie Krywulta w Warszawie. W 1909 roku miał swoją wystawę, głównie prac malarskich, w Salonie Kulikowskiego w Warszawie. Poza krajem wystawiał między innymi w Petersburgu, w Kijowie ( 1905), w Amsterdamie i w Rzymie. Po przeniesieniu się do Paryża wystawiał wielokrotnie na Salonach National des-Beaux-Arts, d`Automne, des Indépendants, w galeriach Seligamanna, Arts et Artistes Polnaise. Jego dzieła są obecnie przechowywane w muzeach narodowych Krakowa, Warszawy, Poznania.
Bolesław Biegas po raz pierwszy swoje obrazy sferyczne wystawił w 1918 roku, chociaż zaczął je tworzyć najprawdopodobniej już około 1914 roku pod wpływem futurystów. Na łamach "Paris Midi" ukazał się artykuł, w którym okrzyknięto Biegasa wynalazcą nowej tendencji w malarstwie - sferyzmu. Rok później wystawił 40 obrazów sferycznych w Pavillon de Magny w Paryżu. Sferyzm znalazł szeroki oddźwięk wśród krytyków sztuki, ale nie wszystkie opinie były entuzjastyczne.


 

Praca wystawiana i sprzedawana w domu aukcyjnym Altius
Aukcja
auction
Data
date of auction
Nr kat.
Lot number
Cena wywoławcza
Starting bid
Cena uzyskana
Hammer price
XIII Aukcja1999-11-22 00:00:0023
20000.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
0.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
XXI Aukcja2004-11-16 00:00:0078
20000.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
25000.00 PLN 
(0,00USD, 0,00EUR)
tworzenie stron www warszawa, projektowanie serwisów internetowych
  Dom Aukcyjny ALTIUS www.altius.com.pl © 2011 Wszelkie prawa zastrzeżone  altius@altius.com.pl