Jan POGORZELSKI
Jan Pogorzelski działał w drugiej połowie XIX w. kiedy złotnictwo warszawskie znajdowało się w rozkwicie. Otwarte drogi handlowe na wschód i zachód, nowe rynki zbytu w głębi Rosji, stworzyły dogodne warunki rozwoju złotnictwa. O złotniku Pogorzelskim zachowało się szereg danych archiwalnych, wiele odczytać można z samych dzieł tej wytwórni licznie zachowanych. Łączył on, jak to ówcześnie bywało – zawód złotnika z kupiectwem. Wytwórnia z magazynem gotowych wyrobów ze srebra znajdowała się przy ul. Bielańskiej nr 17. Współwłaścicielem wytwórni był Władysław Strengiel. Jak informują sygnatury na srebrach, mistrz Jan współpracował także z firmą Wertheim i Segal (ul. Nalewki 14). Wyroby z sygnaturą Pogorzelskiego spotykamy także w pierwszym dwudziestoleciu XX w., co wskazuje, że firma ta była czynna do około 1920 roku. Znaczył on wykonywane w swojej wytwórni przedmioty, podłużną, bardzo czytelną cechą z nazwiskiem POGORZELSKI, oraz puncą (znak złotniczy) z głową jelenia w owalu. Wyroby Pogorzelskiego znajdują się w Muzeum Historycznym m. Krakowa, Muzeum Historycznym miasta st. Warszawy, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum w Chrzanowie, Muzeum Rzemiosła Artystycznego Budapeszcie, Muzeum Sztuki Złotniczej, Oddział Muzeum Kazimierza Dolnego. Są to naczynia i przybory stołowe – cukiernice, czajniki do kawy, konfeliery, solniczki, kandelabry, lichtarze, jak i niekiedy bardzo ozdobne kultowe przedmioty żydowskie. Jako ciekawostkę, można wymienić fakt, że przy niektórych wyrobach złotniczych, włączał Pogorzelski wzorem dawnych mistrzów stare numizmaty. Z judaików sygnowanych przez Pogorzelskiego znamy przede wszystkim lampki chanukowe, a obok nich balsaminki, i należące do rzadkości srebrne futerały na tefilin. Początkowo Pogorzelski działał jeszcze w duchu późnego klasycyzmu, najczęściej jego prace nawiązują w dekoracji do baroku i rokoka. Oczywiście złotnik dobrze znał zdobnicze motywy żydowskie. Na jego wyrobach odnajdujemy antytetycznie ustawione lwy, ptaki, korony, a także miniatury Aron ha-kodesz. Lampki chanukowe z wytwórni J. Pogorzelskiego łatwo rozpoznać, chociaż każda jest inna, bowiem cechują je urozmaicone kształty naczyń na oliwę, bardzo wytworne w formie – bogata, bujna, niefrasobliwa w charakterze dekoracja, którą złotnik zdobi tylne ścianki lampek. Mamy tam i kanelowane kolumny z kwiatowymi wazonami i motywy roślinne i ornamenty rokokowe, połączone z symbolicznymi przedstawieniami. Wszystko połączone jest w oryginalną całość.
W Domu aukcyjnym Altius wystawiano dotychczas 1 pracę tego autora
Nr kat. Nr kat | Tytuł title | Technika technique | Wymiary measurements | Cena wywoławcza Starting bid | Cena uzyskana Hammer price | Aukcja |
60 | Cukiernica skrzynkowa, ok. 1845 | srebro próby "12" wewnątrz złocone | wys. 14 cm; szer. 17,5 cm; głęb. 13,5 cm, | 8000.00 PLN (1927,71USD, 2000,00EUR) | 0.00 PLN (0,00USD, 0,00EUR) |